Montessori to skrót myślowy odnoszący się do metody Marii Montessori. Chodzi o metodę nauczania, która stoi w opozycji do zasad edukacji tradycyjnej. Dzieci montessoriańskie poznają świat za pomocą wszystkich pięciu zmysłów, podczas gdy w tradycyjnej szkole praktykowane jest uczenie poprzez słuchanie, czytanie i obserwowanie.

Metoda Montessori zakładała, że sukcesem do wychowania dziecka jest poszanowanie jego indywidualności, traktowanie go jako świadomego swoich potrzeb człowieka i słuchanie komunikatów, które wysyła dorosłym. Praca według zasad Montessori sprawiała, że dzieci w szkole lekarki były skoncentrowane na swoich zadaniach i z chęcią dążyły do samodzielności. Wiele z nich wykazywało się dużą inicjatywą społeczną, łatwo nawiązywało kontakty z rówieśnikami, a jednocześnie umiało stawiać jasne granice i bronić swojej integralności.

Pedagogika Marii Montessori

Istota pedagogiki Marii Montessori polega na stwierdzeniu, że każde dziecko jest inne i powinno rozwijać się według stworzonych przez siebie indywidualnych planów rozwojowych. W planach tych zapisane są jego możliwości, kompetencje i umiejętności, umożliwiające mu naukę samodzielną i efektywniejszą.

W tradycyjnej szkole zwykle dzieci uczą się poprzez słuchanie, obserwowanie i czytanie. Metoda Montessori zakłada, że to, co nas otacza, powinniśmy poznawać wszystkimi pięcioma zmysłami. Metoda Marii Montessori pozwala dziecku na doświadczanie, samodzielne szukanie rozwiązania, dotykanie i smakowanie, tworzenie eksperymentów i badanie różnych zjawisk. Opiekun jest w tej drodze jedynie drogowskazem, nie wyręcza dziecka, lecz podąża za nim i pomaga osiągać kolejne cele.

Metoda Marii Montessori opiera się na kilku podstawowych założeniach. Przede wszystkim w jej systemie nauczania nie ma nagród, kar i oceniania, co pozwala wykształcić dziecku wewnętrzną motywację do nauki wynikającą z potrzeby rozwoju, a nie ze strachu czy porównywania się do rówieśników.

Montessori skąd pomysł

Przed ponad 100 laty Maria Montessori stworzyła metodę badawczą, którą wypracowała podczas zajęć z dziećmi różnych narodowości, ras i z różnym statusem majątkowym. Jako jedna z pierwszych kobiet lekarek założyła szkołę w jednej z biedniejszych dzielnic Rzymu. Tu obserwowała swoich podopiecznych, tworząc zasady oparte na bacznej obserwacji dziecka i zindywidualizowanym podejściu, dzięki któremu każde z nich mogło rozwijać swoje talenty i pasje.

Na blogu

Charakterystyka Dębu

Charakterystyka Dębu

Drewno dębu ma wiele zalet, które sprawiają, że jest to materiał uniwersalny i ponadczasowy, który sprawdzi się również w domu lub ogrodzie. Oto niektóre z nich: - Meble czy inne przedmioty wykonane z drewna dębowego są trwałe i odporne na uszkodzenia mechaniczne i biologiczne. - Dąb ma piękny...

Drewno dębowe

Drewno dębowe

Drewno dębowe to jeden z najpopularniejszych i najbardziej cenionych materiałów na świecie. Jest to w końcu drewno twarde, trwałe, odporne na warunki atmosferyczne, grzyby czy też owady. Drewno dębowe ma ponadto piękne, zróżnicowane słoje i bogatą kolorystykę, która zmienia się w zależności od...

Montessori – Pomoce, puzzle, układanki, zabawki

Montessori – Pomoce, puzzle, układanki, zabawki

Pomoce używane są zarówno przez szkoły, jak i przedszkola Montessori. To zazwyczaj przedmioty służące do zabawy, które jednocześnie stanowią pracę nad chłonięciem świata wszystkimi zmysłami. To przedmioty proste, starannie wykonane i bezpieczne dla dzieci bez względu na wiek. Zabawki Montessori...